4 nyanser av mig - Ksm-labbet, Stadsmuseet i Norrköping



4 nyanser av mig är en text-bild-ljudkomposition av Jenny Boquist som visas i Ksm-labbet på Stadsmuseet i Norrköping från den 22-27:e januari. Konstnären kommer att finnas på plats, som en del av utställningen, tisdag, onsdag, lördag och söndag. Projektet är en subjektiv reflektion över identitet och centrala livsfrågor. Så här skriver Boquist:

”Att vara mig själv kräver att jag vet vem jag är. Och vem är jag?
När jag först började med projektet så var min intention att hitta tillbaka till mig själv. Jag skulle ägna hela hösten åt att komma till botten av mig, för jag var övertygad om att jag var vilsen och borttappad. Jag begav mig ut på en resa, eller snarare in på en resa, in i mig själv. Men snart insåg jag att jag inte skulle nå någon botten, för det finns ingen. Jag är i ständig utveckling där en ’botten’ alltid förflyttas för att ge plats åt nya perspektiv, nya upplevelser, nya erfarenheter. Alla svar som jag förväntade mig finna under den här resan, blev istället till fler frågor. Men på annandag jul berättade min far för mig, att det flyter tattarblod i mina ådrar. Det är därför mitt hår nästan är svart och det är därför främlingar ibland frågar vilket land jag kommer ifrån. Jag har resandefolket i mig och helt plötsligt känns det jävligt logiskt att jag älskar husvagnar! Det här blodet förklarade så mycket om varför jag känner det jag känner, tycker det jag tycker och vill det jag vill. Historia och ursprung spelade roll. För mig. De svarade på frågor och gav mig en djupare förståelse för mig själv.
4 nyanser av mig, handlar om hur olika jag är och hur jag ständigt påverkas av allt som sker runt omkring mig. Kampen om att stå emot, men att inte alltid lyckas. Allt är jag. Jag är inte mindre mig själv bara för att jag är olika. Det är endast nyanser av mig. 4 nyanser av mig handlar också om resan, den ständiga resan som ibland går bakåt, ibland i cirklar, men förhoppningsvis mestadels framåt. Resan som är livet.

Alla stillbilder, all video samt inläsning av text, har jag fångat med min iPhone 4. Jag gillar tillgänglighet och när saker är enkla. Jag är väldigt impulsiv, ser jag något som jag tycker är vackert eller intressant, så vill jag kunna fånga det. Skapandet måste ske omedelbart, eller materialet till konsten, vill jag kunna förverkliga direkt när inspirationen slår till och min iPhone har jag alltid i fickan. Agerar jag inte snabbt så kan idén försvinna iväg och kommer kanske aldrig åter.
Att det blev just 4 nyanser och inte 7 eller tio, beror på att det under resans gång var just fyra ord som kändes mest. Dessa fyra ord kommer du säkert höra om du lyssnar. Nyanserna av mig är dock säkert många fler än så…”

Jenny Boquist och har utvecklat projektet som en del av en kurs på Linköpings universitet som heter Tvärmedial gestaltning och samtidskonst. Mer information och bakgrundsmaterial finner ni här.  eller kontakta Anette Kindahl (anette.kindahl [at] norrkoping.se. Bland ljuden i kompositionen kan vi höra låten Simple changes for a cat av Fredrik Johansson.